Сторінки

Про антибулінгову політику закладу та розбудову безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі у 2021-2022 навчальному році

 

ОЗ «Мостиський ЗЗСО № 1 І-ІІІ ступенів

Мостиської міської ради Львівської області»

Н А К А З

08 вересня 2021 р.                                                                                                             №  

Про антибулінгову політику закладу

та розбудову безпечного і здорового

освітнього середовища у новій українській школі

у 2021-2022 навчальному році

         Згідно із Законом України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», Указоу Президента України від 25 травня 2020 року № 195/2020 «Про Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі», відповідно до Конвенції ООН про права дитини, наказу МОН від 09.01.2019 № 17 «Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів середньої освіти», Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу» від 18.02.2018 № 2657-VIII, Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»  від 07.12.2017 № 2229, листа МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480,  методичним рекомендаціям щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників з іншими органами та службами, Закону України «Протидію торгівлі людьми» від 20.09.2011 № 3799-І, на виконання Указу Президента України від 18.05.2019 № 2892019 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання», наказу МОН від 29.07.2019 № 1038 «Про внесення змін до наказу МОН від 16.06.2015 № 641», наказу МОН від 29.07.2019 № 1038 «Про внесення змін до наказу МОН від 16.06.2015 № 641», наказу МОН від 28.12.2019 № 1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти», заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України», з метою організації роботи щодо профілактики правопорушень, запобігання злочинності, безпеки життєдіяльності, попередження насильства в сім’ї над дітьми, виховання в учнів таких цінностей як толерантність, повага, порядність, гармонійне спілкування та співіснування у суспільстві, виховання поваги до Конституції держави законодавства, державних символів – Герба, Прапору, Гімну, поваги та любов до державної мови, забезпечення комфортних умов навчання та праці, створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства, з метою попередження поширення негативних явищ в учнівському середовищі.

 

 

                                                      НАКАЗУЮ :

1. Призначити заступницю директора з виховної роботи Фаріон Л.І. відповідальною особою за реалізацію антибулінгової політики закладу, проведення з учасниками освітнього процесу виховної роботи із запобігання домашньому насиллю.

2. Затвердити Положення про антибулінгову політику  ОЗ «Мостиський ЗЗСО № 1 І-ІІІ ступенів Мостиської міської ради Львівської області» (Додаток 1)

3.  Затвердити правила   учасників  освітнього процесу ОЗ «Мостиський ЗЗСО № 1 І-ІІІ ступенів Мостиської міської ради Львівської області» (Додаток 2)

4.  Затвердити комплексний План заходів щодо розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі  у 2021/2022 навчальному році, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок (Додаток 3).

 

5. Затвердити План заходів  із протидії булінгу та будь-яким іншим проявам насильства в школі на 2021/2022навчальний рік  (Додаток 4).

 

6. Затвердити Угоду шкільної спільноти ОЗ «Мостиський ЗЗСО № 1 І-ІІІ ступенів Мостиської міської ради Львівської області»  (Додаток 5)

 

7. Заступниці директора з виховної роботи Фаріон Л.І., відповідальній за реалізацію антибулінгової політики закладу, проведення з учасниками освітнього процесу виховної роботи із запобігання домашньому насильству:

7.1.Ознайомити педагогічних працівників з Положенням про антибулінгову політику,  комплексним Планом заходів створення у 2021/2022 навчальному році безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок та Планом заходів  із протидії булінгу та будь-яким іншим проявам насильства в школі на 2021/2022 навчальний рік  

Серпень 2021 р

7.2. Проводити спільну просвітницьку роботу зі службами Мостиської ТГ з питань створення безпечного середовища серед учнів та підлітків, батьків, вчителів

 Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

7.3. Контролювати поведінку дітей, взаємовідносини між учнями, між учнями та вчителями.

Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

7.4.Своєчасно виявляти батьків або осіб, що їх замінюють,  які ухиляються від виконання передбачених законодавством обов’язків щодо створення належних умов для життя, навчання та виховання учнів та вжити заходів корекції та впливу.

                                                                        Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

7.5. Здійснювати  контроль за виконанням педагогічними працівниками закладу комплексного Плану заходів створення у 2021/2022 навчальному році безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок та Плану заходів  із протидії булінгу та будь-яким іншим проявам насильства в закладі на 2021/2022 навчальний рік та надавати оперативну інформацію з цього питання на оперативних нарадах із вчителями  

 Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

7.6.Проводити моніторинг безпечності та комфортності освітнього середовища закладу шляхом опитування та анкетування.

Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

8. Забезпечити належний контроль за чергуванням вчителів під час перерв, вживати заходів у разі порушення вчителями графіку чергування

Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

Відповідальні заступники директора Фаріон Л.І.,Федак Г.Л.,Залітач Г.І.,

Шот Г.С

 

9. Педагогічним працівникам закладу:

9.1. Забезпечити виконання комплексного Плану заходів створення у 2021/2022 навчальному році безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок та Плану заходів  із протидії булінгу та будь-яким іншим проявам насильства в закладі на 2021/2022 навчальний рік  

 Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

9.2.Формувати  в  учасників освітнього процесу толерантне ставлення один до одного.

Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

9.3. Не допускати проявів жорстокого ставлення до учнів, приниження їхньої честі, гідності та інших форм насильства (фізичного або психологічного)

                                                                              Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

9.4. Терміново інформувати адміністрацію закладу  про будь-які випадки неправомірного поводження працівників або учнів до інших учнів.

Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

9.5. Використовувати різноманітні методи роботи для профілактики булінгу.

Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

10.Класним керівникам:

10.1.Забезпечити щоденний контроль за станом кожної дитини з метою попередження проявів насильства, булінгу або інших негативних явищ.

Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

10.2. Створювати позитивну атмосферу в учнівському колективі.

Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

10.3. Терміново повідомляти адміністрацію закладу освіти щодо порушень правил безпечного освітнього простору.

Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

10.4. Забезпечити проведення роз’яснювальної роботи серед учнів та батьків щодо створення безпечного освітнього середовища через різноманітні форми роботи.

Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

10.5. Проводити спільно із практичним психологом діагностику психологічного клімату класу і виявляти дітей, які зазнали прояви булінгу зі сторони своїх однокласників.

Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

10.6. Формувати безпечний освітній простір шляхом створення позитивного мікроклімату класу, оволодіння учнями навичок безпечної поведінки та толерантної міжособистісної взаємодії.

Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

10.7. При складанні планів виховної роботи класного керівника на 2021/2022 навчальний рік передбачити дієві заходи і форми роботи з профілактики булінгу, дитячих правопорушень та бездоглядності.

10.8. Посилити індивідуальну роботу з учнями, схильними до правопорушень та їх батьками.

Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

10.9. Проводити години спілкування «Мобінг», «Булінг».

Упродовж 2021/2022 навчального року

10.10. Розробити спільно з учнями «Правила поведінки учнів класу», розмістити їх у класих куточках, мотивувати учнів до їх дотримання.

До 15.09.2021 року

11. Соціально-психологічній службі закладу у 2021/2022 навчальному році:

11.1. Забезпечити ефективне функціонування соціально-психологічної служби з питань створення безпечного освітнього середовища.

11.2. Забезпечити здійснення моніторингу  з питань булінгу, насильства, безпеки.

11.3. Розробити індивідуальні програми психолого-педагогічного супроводу учнів «групи ризику».

                                                                                                 За потребою

11.4. Здійснювати психолого-педагогічний супровід дітей, схильних до агресивної поведінки та жорстокості;  своєчасно виявляти їх, вживати відповідних заходів.

Упродовж 2021/2022 навчального року

11.5. Забезпечити проведення соціально-психологічних досліджень серед здобувачів освіти з питань попередження насильства в сім’ї, булінгу та розробити рекомендації з питань створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти.

Вересень 2021 року

11.6. Проводити спостереження за міжособистісною поведінкою учнів, проводити опитування усіх учасників освітнього процесу.

Постійно, упродовж 2021/2022 навчального року

11.7. Проводити діагностику стану психологічного клімату класу і виявляти дітей, які зазнали або можуть піддаватися булінгу, мобінгу зі сторони своїх однокласників.

Упродовж 2021/2022 навчального року

11.8. Спланувати профілактично-просвітницьку роботу щодо попередження  і подолання булінгу.

Вересень 2021 року

11.9. Формувати безпечний освітній простір шляхом створення позитивного мікроклімату, оволодіння учнями навичок безпечної поведінки та толерантної міжособистісної взаємодії.

Упродовж 2021/20212навчального року

12. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

 

                                   Директор                                                 Сидорак М.М.

                                   З наказом ознайомлена                                 Фаріон Л.І.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

                                                                           До наказу від 08.09.2021 №

 

 

 

 ПОЛОЖЕННЯ

ПРО АНТИБУЛІНГОВУ  ПОЛІТИКУ

ОЗ «Мостиський ЗЗСО № 1 І-ІІІ ступенів

Мостиської міської ради Львівської області»

ВСТУП

         Одним з основних завданнь сучасної школи є створення освітнього простору, головними засадами якого є безпека, захист дітей від насильства, забеспечення прав, свобод та інтересів здобувачів освіти. Нова українська школа (НУШ) вимагає від педагогів реформування існуючих алгоритмів розвивальної, корекційної та профілактичної роботи, постійної уваги до проблеми булінгу, забеспечення сучасних підходів до проблеми порушень норм поведінки учнями. Сукупність зазначених заходів дозволяють в повному обсязі досягати поставлених демократичних орієнтирів взаєморозуміння, взаємоповаги, дружньої атмосфери, пріоритету прав людини, толерантніості, постійного розвитку, активної життєвої позиції; здорового способу життя, людяності, порядності, поваги до приватного життя, миру, єдності в країні.

           Положення містить «Кодекс безпечного освітнього середовища ОЗ « Мостиський ЗЗСО №1 І-ІІІ ступенів», відпвідно до положень та принципів, що регулює стосунки між усіма учасниками освітнього процесу.

           Головною метою закладу є навчання дітей і дорослих безпечній взаємодії в освітньому процесі, а також захист дітей від насильства та зловживань з боку однолітків і дорослих (батьків, опікунів або працівників закладу освіти).

          Основні завдання нашого закладу:

1.                  Визначити поняття «булінгу» та його види; виявити чинники, які перешкоджають безпеці учасників освітнього процесу; 

2.                  Відпрацювати систему узгоджених поглядів і уявлень учнів, педагогів, психолога, батьків на освітнє середовище школи;

3.                  Обґрунтувати умови організації безпечного освітнього середовища та вимоги (критерії) до його ефективної організації для кожного учасника освітнього процесу;

4.                  Скласти доступний алгоритм реагування та протидії булінгу;

5.                  Сформулювати конкретні рекомендації учням, педагогічним працівникам, адміністрації школи, батькам щодо організації безпечного середовища в навчальному закладі.

 

Розділ І

ПОНЯТТЯ «БУЛІНГ» ТА ЙОГО ВИДИ

        Булінг (знущання, цькування, залякування) – це зарозуміла, образлива поведінка, пов'язана з дисбалансом влади, авторитету або сили.

        Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

          Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

1.     систематичність (повторюваність) діяння;

2.     наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

3.     дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

         Булінг проявляється в багатьох формах: є вербальна, фізична, соціальна форми булінгу, а також кіберзалякування.

Вербальний булінг

Словесне знущання або залякування за допомогою образливих слів, яке включає в себе постійні образи, погрози й неповажні коментарі про кого-небудь (про зовнішній вигляд, релігію, етнічну приналежність, інвалідність, особливості стилю одягу і т. п.).

Фізичний булінг

Фізичне залякування або булінг за допомогою агресивного фізичного залякування полягає в багаторазово повторюваних ударах, стусанах, підніжках, блокуванні, поштовхах і дотиках небажаним і неналежним чином.

Соціальний булінг

Соціальне залякування або булінг із застосуванням тактики ізоляції припускає, що когось навмисно не допускають до участі в роботі групи, трапеза це за обіднім столом, гра, заняття спортом чи громадська діяльність.

Кіберзалякування

Кіберзалякування (кібернасильство) або булінг у кіберпросторі полягає у звинуваченні когось з використанням образливих слів, брехні та неправдивих чуток за допомогою електронної пошти, текстових повідомлень і повідомлень у соціальних мережах. Сексистські, расистські та подібні їм повідомлення створюють ворожу атмосферу, навіть якщо не спрямовані безпосередньо на дитину.

 

 

 

 

 

Розділ ІІ

РЕАГУВАННЯ ТА ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ

ПОРЯДОК

подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв

про випадки булінгу (цькуванню) в закладі освіти

1. Загальні питання

1.1. Порядок розроблено відповідно до абзацу дев'ятого частини першої статті 64 Закону України "Про освіту", згідно з пунктом 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року N 630 (із змінами), Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», Наказу МОН від 28.12.2019 № 1646, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03 лютого 2020 р. за N 111/34394 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти», з метою створення безпечного освітнього середовища в закладах освіти

1.2. Порядок визначає процедуру подання та розгляду заяв про випадки булінгу (цькуванню).

1.3. Заявниками можуть бути здобувачі освіти, їх батьки/законні представники,

працівники та педагогічні працівники закладі освіти та інші особи.

1.4. Заявник забезпечує достовірність та повноту наданої інформації.

2. Подання заяви про випадки булінгу (цькуванню)

2.1.  Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу, яким стало відомо про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого стали, або підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб зобов’язані повідомляти директору закладі освіти.

2.2.  Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу(цькування)

здійснюється відповідно до поданих заявниками заяв про випадки булінгу (цькування)  (далі – Заява).

2.3.  Заяви, що надійшли на електронну пошту закладу отримує секретар, яка зобов’язана терміново повідомити керівника закладу та відповідальну особу.

2.4.  Прийом та реєстрацію поданих Заяв здійснює відповідальна особа, а в разі її відсутності – особисто директор закладі освіти або його заступник.

2.5.  Заяви реєструються в окремому журналі реєстрації заяв про випадки булінгу (цькування).

2.6.  Форма та примірний зміст Заяви оприлюднено на офіційному веб-сайті закладу.

2.7.  Датою подання заяв є дата їх прийняття.

2.8.  Розгляд Заяв здійснює директор закладу освіти з дотриманням конфіденційності.

3. Відповідальна особа

3.1.  Відповідальною особою призначається заступник директора з виховної роботи

3.2.  До функцій відповідальної особи відноситься прийом та реєстрація Заяв, повідомлення директора закладу освіти.

3.3.  Відповідальна особа призначається наказом директора закладу освіти.

3.4.  Інформація про відповідальну особу та її контактний телефон оприлюднено на офіційному веб-сайті закладу.

4. Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування)

4.1.  За результатами розгляду Заяви директор закладу освіти видає рішення про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб.

4.2.  З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали у сторін.

4.3.  Для прийняття рішення за результатами розслідування директор закладу освіти створює комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) та скликає засідання.

4.4.  Комісія створюється наказом директора закладі освіти.

4.5.  До складу комісії можуть входять педагогічні працівники (у томі числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, директор закладу освіти та інші заінтересовані особи.

4.6.  Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та іншими нормативними актами.

4.7.  Якщо Комісія визначила, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то директор закладу освіти зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей.

4.8.  У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що директор закладі освіти  має повідомити постраждалого.

4.9.  Рішення Комісії приймаються більшістю її членів та реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

4.10.  Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до уповноважених органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та службу у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).

4.11.  Батьки зобов’язані виконувати рішення та рекомендації Комісії.

5. Терміни подання та розгляду Заяв

5.1. Заявники зобов’язані терміново повідомляти керівнику закладу про випадки булінгу (цькування), а також подати Заяву.

5.2. Рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб видається протягом 1 робочого дня з дати подання Заяви.

5.3. Розслідування випадків булінгу (цькування) уповноваженими особами здійснюється протягом 3 робочих днів з дати видання рішення про проведення розслідування.

5.4. За результатами розслідування протягом 1 робочого дня створюється Комісія та призначається її засідання на визначену дату але не пізніше чим через 3 робочих дні після створення Комісії.

5.5. Директор закладу освіти зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей про кваліфікований Комісією випадок булінгу (цькування) протягом одного дня.

6. Реагування на доведені випадки булінгу

6.1. На основі рішення комісії з розгляду випадків булінгу (цькування), яка кваліфікувала випадок як булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, директор закладу освіти:

6.1.1.Повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;

6.1.2. Забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування) (далі – Заходи).

6.2.  Заходи здійснюються заступником директора з виховної роботи у взаємодії з практичним психологом закладу освіти  та затверджуються директором закладу.

6.3. З метою виконання Заходів можна запроваджувати консультаційні години у практичного психолога, створювати скриньки довіри, оприлюднювати телефони довіри.

7. Відповідальність осіб причетних до булінгу (цькування)

Відповідальність за булінг (цькування) встановлена статтею 173 п.4 Кодексу України про адміністративні правопорушення

Розділ IІІ

ФОРМИ РОБОТИ ЩОДО ПОПЕРЕДЖЕННЯ БУЛІНГУ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ

1.     Ознайомлення учасників освітнього  процесу з нормативно-правовою базою та регулюючими документами щодо превенції проблеми насилля в освітньому середовищі.

2.     Проведення зустрічей, круглих столів, семінарів, тренінгів із залученням  представників  правоохоронних органів, служб соціального захисту, медичних установ та інших зацікавлених організацій.

3.     Запровадження програми правових знань у формі гурткової, факультативної роботи.

4.     Організація роботи гуртків, факультативів із психології.

5.     Створення інформаційних куточків для учнів із переліком організацій, до яких можна звернутися у ситуації насилля та правопорушень.

6.     Ознайомлення всіх учасників освітнього процесу з інформацією про прояви насильства та його наслідки.

7.     Батьківські збори –це форма організації спільної діяльності батьків, учителів, практичного психолога та соціального педагога, яка передбачає їх спілкування з метою обговорення актуальних питань  навчання і виховання, ухвалення рішень.

8.     Консультації - форма роботи з батьками, яка передбачає надання фахівцями психологічної служби допомоги батькам із різних проблем родинного виховання.

9.     Педагогічний консиліум - форма спілкування учнів, учителів, фахівців психологічної служби навчального закладу та батьків, метою якої є цілісне, різнобічне вивчення особистості учня, вироблення єдиної педагогічної позиції; визначення головних напрямів удосконалення виховного процесу зусиллями вчителів, батьків, самого учня; тренінги спілкування, методики оволодіння аутотренінгом.

10.  Тренінгові та семінарські заняття для всіх учасників освітнього процесу з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.

11. Бесіди, години спілкування для учнів 1-11 класів із залученням фахівців  соціальних служб Київського району

12.  Перегляд відеороликів з подальшим обговоренням проблеми з учасниками освітнього процесу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

До наказу від 08.09.2021 №

Правила

учасників освітнього процесу

 

ОЗ «Мостиський ЗЗСО № 1 І-ІІІ ступенів

Мостиської міської ради Львівської області»

 

І. Права та обов’язки здобувачів освіти

1.1. Права здобувачів освіти. Учень/учениця мають право на:

1.1.1. Вільне коректне висловлення власних поглядів і думок; поглядам учня приділяється належна увага у відповідності до віку й зрілості.

1.1.2. Вільний доступ до джерел інформації (бібліотека, інтернет, змі, знання й досвід вчителя тощо).

1.1.3. Свободу думок, совісті й релігії.

1.1.4. Навчання в рамках державних освітніх стандартів за типовим навчальним планом або за індивідуальними навчальними планами (у відповідності до медичних показників).

1.1.5. Додаткову допомогу вчителя в отриманні знань на спеціальних заняттях.

1.1.6. Відпочинок на перервах між уроками.

1.1.7. Конфіденційність повідомлення оцінки за відповідь або письмову роботу.

1.1.8. Апеляцію з приводу оцінки у випадку незгоди з нею.

1.2. Обов’язки учнів та учениць

 Учень/учениця повинні:

1.2.1. Слідкувати за своїм мовленням (вживати літературну лексику й уникати сленгу та нецензурних виразів).

1.2.2. З повагою ставитися до будь-кого з учасників освітнього процесу або обслуговуючого персоналу, не допускаючи некоректного, грубого ставлення або приниження їх честі й гідності.

1.2.3. Доброзичливо ставитися до інших учнів школи і не допускати виявів агресії та застосування грубої сили при вирішенні конфліктів.

1.2.4. Підтримувати чистоту й порядок в приміщеннях школи, бережливо ставитись до майна, що належить іншим.

1.2.5. Дотримуватися культури поведінки та правил гігєни в їдальні.

1.2.6. Приходити в освітній заклад до початку занять у чистому та охайному одязі, знімати в роздягальні верхній одяг та перевзуватися у змінне взуття.

1.2.7. Виходити за територію закладу лише з дозволу класного керівника або адміністратора закладу.

1.3. Правила поведінки на уроках:

 1.3.1. Учень приходить до школи за 10-15 хвилин до початку уроків і готує усе необхідне для навчання приладдя.

1.3.2. На уроках учневі слід працювати організовано, зосереджено і дотримуватись правил роботи, встановлених учителем.

1.3.3. На уроках не дозволяється жувати гумку, слухати музику, користуватися мобільним телефоном та іншими речами, не пов’язаними з навчальним процессом.

1.3.4. За проханням учителя учень подає йому щоденник.

ІІ. Права й обов’язки батьків

2.1. Права батьків

Батьки мають право:

2.1.1. На участь у суспільному житті закладу (батьківські комітети класів, батьківські збори, батьківський лекторій тощо).

2.1.2. На ознайомлення з ходом і змістом освітнього процесу, навчальним планом, за яким працює заклад, та оцінками успішності своїх дітей.

2.1.3. На регулярні зустрічі з класним керівником дитини та іншими педагогічними працівниками освітнього закладу, а також на додаткову зустріч з учителем, якщо батьки вважають, що для цього є підстави.

2.1.4. Відвідування загальношкільних заходів.

2.1.5. Внесення пропозицій щодо вдосконалення роботи школи.

2.2. Обов’язки батьків

Батьки зобов’язані:

2.2.1. Дотримуватись розкладу роботи закладу їх дитиною, не допускаючи пропуску занять без поважних причин.

2.2.2. У випадку пропуску занять дитиною повідомити класного керівника про причини відсутності й надати документи, що підтверджують ці причини (письмову заяву на ім’я директора або довідку від лікаря).

2.2.3. Забезпечити дитину всім необхідним для навчання і виховання.

2.2.4. Регулярно відвідувати батьківські збори, відвідувати заклад за запрошенням класного керівника або адміністрації.

2.2.5. Дотримуватись правил внутрішнього розпорядку закладу (забирати дитину лише після закінчення уроків, не відволікати вчителя запитаннями під час освітнього процесу).

2.2.6. Забезпечувати умови для позашкільної роботи дитини та контролювати виконання учнем домашніх завдань.

2.2.7. Контролювати виконання дитиною обов’язків учнів.

2.2.8. Нести відповідальність за пошкодження дитиною шкільного майна та відшкодовувати матеріальні збитки у повному обсязі.

2.2.9. З повагою ставитися до будь-кого з учасників освітнього процесу або обслуговуючого персоналу, не допускаючи некоректного, грубого ставлення або приниження їх честі та гідності.

 

 ІІІ. Права й обов’язки учителя/учительки

 3.1. Права учителя/ учительки:

 Учитель/учителька мають право на:

3.1.1. Участь у розробці і застосуванні методик виховання і навчання дітей у відповідності до освітньої програми школи.

3.1.2. Вільний вибір і використання методик навчання й виховання, навчальних посібників і підручників.

3.3.3. Підвищення кваліфікації.

3.3.4. Захист професійної честі й гідності.

3.3.5. Захист своїх інтересів самостійно або через посередника, в тому числі адвоката, у випадку дисциплінарного розслідування, пов’язаного із порушенням вчителем норм професійної етики.

3.3.6. Конфіденційність дисциплінарного (службового) розслідування за винятком випадків, передбачених законом.

3.3.7. Вимагати від батьків створення нормальних умов для навчання дитини поза освітнього закладу (робоче місце, режим дня).

3.3.8. Вимагати від батьків відвідування батьківських зборів.

3.2. Обов’язки учителя/ учительки:

Учитель/учителька зобов’язаний:

3.2.1. Діяти згідно з посадовою інструкцією вчителя (класного керівника, вихователя гпд, керівника гуртка).

3.2.2. Поважати право дитини на власну думку і переконання.

3.2.3. Оцінювати не особистість дитини, а її дії.

3.2.4. Не відпускати дітей з уроку раніше дзвоника без поважної причини.

3.2.5. Не відпускати дітей зі закладу без спеціальних документів (медична довідка, заява).

3.2.6. Своєчасно виставляти оцінки в щоденники учнів і класний журнал.

3.2.7. Заздалегідь попереджати батьків про батьківські збори та загальношкільні заходи.

3.2.8. Регулярно перевіряти щоденники та контролювати ознайомлення батьків із щоденником.

 

 ІV.  Загальні правила

4.1. Освітній заклад – територія друзів:

- поводь себе з людьми таким чином, як би хотів, щоб поводились із тобою!;

- проявляй повагу до усіх на території закладу;

- використовуй лише ненасильницькі комунікації та спосіб вирішення конфліктів;

- дотримуйся правил етики.

 4.2. Правило безпеки. Будь уважний! Усі дбають про безпечне середовище для всіх і для себе!  Відповідати за власну безпечну поведінку:

-  зберігай контроль над власною поведінкою;

-  робити свідомий вибір швидкості пересування, шляху тощо;

-  повідомляй адміністрацію, якщо знайдено незнайомі чи підозрілі речі на території закладу

-  негайно доведи до відома адміністрації про небезпеку, яка з’явилась (розбилось скло, зламалась шафа, несправний вимикач тощо);

4.3. Освіній залад – спільнота небайдужих дорослих і дітей:

-  під час уроків діти перебувають на вулиці тільки у супроводі вчителя;

4.4.. Гаджети тільки на користь!

- тримай телефон у безшумному режимі;

-  використовуй гаджети під час занять тільки з навчальною метою;

-  усі комунікації телефоном здійснюються під час перерви!;

-  дзвонити класному керівнику за необхідності.

4.5. Правило тайм-менеджменту або управління часом опануй тайм-менеджмент – і ти станеш успішним!

- будь вчасно у визначений час у визначеному місці;

- дотримуйся розкладу, домовленостей і попереджай про зміни.

4.6. Правило «запитай класного керівника»:

-  звертайся до класного керівника з будь-яким запитанням;

-  якщо класний керівник не має відповіді, він точно скерує до того, хто знає!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Додаток 3

До наказу від 08.09.2021 №

 

Комплексний план заходів

щодо розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі  у 2021/2022 навчальному році, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок до 2024 року

 

з/п

Назва заходу

Цільова аудиторія

Термін виконання

 

Відповідальний

1. Управлінські заходи

1

Обговорення питання протидії булінгу на загальношкільній конференції

Педагоги,

батьки здобувачів освіти

Серпень

Директор

 

2

Засідання методичного об’єднання класних керівників на тему «Протидія булінгу в учнівському колективі »

Класні керівники

1-11-х класів

Вересень

 

Заступник директора з ВР

 

3

Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню

Педагогічний колектив

Упродовж року

Заступник директора з ВР

 

4

Контроль стану попередження випадків  булінгу у класах

Учасники освітнього процесу

Постійно

Директор

 

5

Моніторинг реалізації антибулінгової політики

Учасники освітнього процесу

Грудень, травень

Заступник директора з ВР

 

6

Батьківський лекторій «Протидія цькуванню в учнівському колективі»

Батьки учнів

1-11-х класів

Упродовж року

Класні керівники  

2. Інформаційно-просвітницькі заходи

1

Зустрічі з представниками соціальних служб.

Учні 1-11-х класів

Упродовж року

Заступник директора з ВР

2

Розробити пам’ятку «Маркери булінгу» для педагогів

Педагогіч-

ний колектив

Жовтень

Заступник директора з ВР

3

Розробити для учнів міні-пам’ятку «Як допомогти дітям упоратися з булінгом»

Учні 1-11-х класів

Упродовж року

Практичний психолог  

 

4

Круглий стіл для педагогічного колективу «Безпечна школа. Маски булінгу»

Педагогічний колектив

Березень

Практичний психолог  

 

 5

 Тематичні виховні години, круглі столи тощо на базі обласної бібліотеки для дітей

 

Учні 1-11-х класів

Упродовж року

Заступник директора з ВР

3. Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти

1

Проведення ранкових зустрічей  з метою формування навичок дружніх стосунків

Учні 1-4-х класів

Упродовж року

Класні керівники

2

Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять

Учні 1-11-х

Упродовж року

Класні керівники  

3

Робота відеозалу . Перегляд кінострічок антибулінгової тематики

 

Учні 5-11-х

Упродовж року

Учителі  інформатики

 

4

Засідання дискусійного клубу старшокласників «Як довіряти й бути вдячним»

Учні 9-11-х

Січень

Педагог-організатор

 

5

Відпрацювання теми особистої гідності в ході вивчення літературних творів, на уроках історії, літератури, мистецтва

Учні 1-11-х

Упродовж року

Класоводи, учителі літератури, історії, мистецтва

6

Проведення заходів«Стоп булінгу» в рамках Всеукраїнського тижня права

 

Учні 1-11-х

10-14 грудня

Класні керівники, учителі правознавства, практичний психолог школи

7

Проведення заходів в рамках тематичного тижня «Тиждень дитячих мрій та добрих справ»

Учні 1-11-х

17-21 грудня

Класні керівники, учителі-предметники

8

Проведення загальношкільних родинних свят:

-   Таланти моєї родини;

-   Свято Матері;

-   Тато, мама,я –спортивна сім’я;

-   Свято Вишиванки

Всі учасники освітнього процесу

Упродовж року

Заступник директора з ВР, Класні керівники, учителі-предметники

9

Участь у районних та міських проектах, робота в «Школі лідерів»

Учнівське самоврядування

Упродовж року

Педагог-організатор

4. Діагностичний етап

1

–      Спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти;

–      опитування (анкетування) учасників освітнього процесу;

-    діагностика мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів;

–     дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах;

Усі категорії учасників освітнього процесу

 

Упродовж року

 

 

 

 

 

 

Заступник директора з ВР, класні керівники,

соціальний педагог,

психолог

 

2

Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах

 Усі категорії учасників освітнього процесу

Вересень

Практичний психолог  

 

3

Діагностика стану психологічного клімату класів

Учні 1-11-х

Упродовж року

Практичний психолог  

4

Спостереження за поведінкою та взаємовідносинами учнів під час освітнього процессу та у позаурочний час

Учні 1-11-х

Упродовж року

Практичний психолог  

 

5

Консультаційна робота з учасниками освітнього процессу з питань протидії булінгу

 Усі категорії учасників освітнього процесу

Упродовж року

Практичний психолог  

 

6

Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна робота з учасниками освітнього процесу

 Усі категорії учасників освітнього процесу

Упродовж року

Практичний психолог  

 

7

Визначення частки батьків, ознайомлених з антібулінговою політикою

 

Батьки учнів

1-11-х класів

За результатами моніторингу

Практичний психолог  

 

8

Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини

Батьки учнів

1-11-х класів

Упродовж року

Практичний психолог  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

До наказу від 08.09.2021 №

ПЛАН

заходів із протидії булінгу та будь-яким іншим проявам насильства в закладі

на 2021/2022 навчальний рік

Назва заходу

Термін виконання

Цільова аудиторія

Відповідальний

1.        1

Інформаційна лекція з метою ознайомлення з темою кібербулігну «Стоп кібербулінг»

Вересень 2021р.

5-6- ті класи

 

2.        2

Профілактична бесіда з представником ювінальної поліції

Вересень 2021р.

7-9-ті класи

 

3.        3

Оформлення інформаційної газети «Стоп булінг»

Вересень 2021р.

5-11-ті класи

 

4.        4

Анкетування учнів з метою виявлення проявів насильства

Жовтень

5,7,9-ті класи

 

5.

Бесіда з елементами тренінгу «Твої права та обов’язки»

Жовтень

4-ті класи

 

6.

Навчальний тренінг «Способи вирішення конфліктів»

Листопад

6-ті класи

 

7.

Семінар з елементами тренінгу «Булінг у школі. Методи боротьби з булінгом»

Січень

Педагогічні працівники

 

8.

Заняття з елементами тренінгу «Умій сказати –НІ»

Лютий

7-мі класи

 

9.

Тренінг «Повага дією»

Березень

8-мі класи

 

10.

Виготовлення та розповсюдження профілактичних буклетів «Явище булінгу – руйнація суспільства»

Квітень

5-11-ті класи

 

11.

Індивідуальні консультації з батьками щодо профілактики булінгу

Протягом року

Батьки учнів

 

 

 

 

Додаток 5

До наказу від 08.09.2021 №

 

Угода шкільної спільноти

ОЗ «Мостиський ЗЗСО № 1 І-ІІІ ступенів

Мостиської міської ради Львівської області»

 

 

Директор                                                                      Сидорак М.М.    

Заступник директора з ВР                                          Фаріон Л.І.                                       

Президент учнівського самоврядування                    Береза Вероніка        

Голова батьківського комітету                                   Качмар Г.Б.

 

 

 

ВСТУП

           Сучасний заклад – це щось значно більше, ніж традиційна передача знань. Освітій заклад відіграє ключову роль у формуванні активної громадської позиції, адже кожен отримує тут перший досвід суспільного життя та взаємодії з іншими. Концепція нової української школи передбачає не тільки розвиток соціальних та громадянських компетентностей, форм поведінки, необхідних для ефективної співпраці з громадою, але й пропонує поглибити автономію школи та вчителя.

          У цьому документі ми декларуємо основні положення шкільної спільноти ОЗ «Мостиський ЗЗСО № 1 І-ІІІ ступенів Мостиської міської ради Львівської області», відповідно до яких усі учасники освітнього процесу повинні поважати один одного, а всі важливі рішення повинні обговорюватися і прийматися за участі всіх сторін, яких ці рішення стосуються. Крім того, вимагається взаємодії усіх зацікавлених сторін – від учнів, вчителів, адміністрації закладу освіти до представників влади та громадскості.

                                                           Розділ I

ДЕМОКРАТИЧНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ТА ДЕМОКРАТИЧНЕ САМОВРЯДУВАННЯ У закладі

Стаття I. Принципи та підходи

1.     Дане Положення відображає основні принципи поваги до прав та свобод людини і передбачає демократичні шляхи їх ухвалення.

2.     Взаємини між учителями, учнями, батьками й адміністрацією закладі освіти будуються на основі поваги до прав людини.

3.     У закладі освіти забезпечено прозору комунікацію, яка забезпечує відкритий простір для обговорення наявних проблем та питань.

4.     Адміністрація закладу освіти заохочує учнівські ініціативи, сприяє усвідомленій та поінформованій участі у житті закладу всіх учасників освітнього процесу та надає можливість реалізовувати свободу слова кожного.

5.     Усі учасники освітнього процесу мають рівні права: голос учителя – голос учня – голос батьків.

6.     Усі учасники освітнього процесу мають поводитися відповідно до принципів демократії та поваги до прав людини.

7.     Органи шкільного самоврядування регулярно оновлюються та впливають на прийняття рішень загальношкільного значення.

8.     Планування та прийняття рішень на шкільному рівні здійснюються з урахуванням інтересів усієї шкільної спільноти, перед якою звітують про виконання цих рішень.

9.     Публічна інформація доступна на сайті закладу освіти у режимі зворотнього зв’язку.

10. Культура закладу освіти не толерує виявів дискримінації та булінгу, з метою запобігання дискримінації та булінгу в школі діє п оложення про антибулінгову політику ОЗ «Мостиський ЗЗСО №1 І-ІІІ ступенів Мостиської міської ради Львівської облсті».

11. Правила поведінки для всіх учасників освітнього процесу чіткі та зрозумілі. Адміністрація закладу створює рівні можливості; відносини у закладі освіти відображають толерантність та повагу до прав людини.

12. Впровадження елементів функціонування шкільної медіації.

13. Заохочування діяльності учнівського самоврядування та створення вільного та сприятливого простору для самореалізації кожного учня.

 

 

 

Розділ ІІ

ДЕМОКРАТИЧНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС

Стаття І. Принципи та підходи

1.     Учителі мають право на захист  професійної честі та гідності.

2.     Педагогічний колектив повинен додержуватися педагогічної етики, моралі та поважати права та гідність учнів; учні повинні поважати права й гідність педагогів.

3.     Учителі мають право на вільний вибір форм, методів та засобів навчання для планування освітнього процесу.

4.     Учителі колегіально оцінюють придатність навчальних видань; використовують навчальну літературу, рекомендовану МОН України.

5.     Заходи, спрямовані на розвиток демократії, виховання поваги до прав людини, та національно-патріотичне виховання реалізуються спільною ініціативою педагогічного та учнівського колективів.

6.     Учителі надають перевагу активним та інтерактивним методам навчання.

7.     Учителі мають доступ до різноманітних курсів, тренінгів та навчальних програм. Адміністрація закладі освіти підтримує та заохочує ініціативу педагогів щодо підвищення їх професійної майстерності шляхом використання новітніх методів та методики викладання навчальних дисциплін.

8.     Усі учасники освітнього процесу особистим прикладом повинні виховувати повагу до принципів моралі, гуманізму, толерантності, дотримуватися правил демократичного устрою та прав людини.

9.     Учні та батьки мають вплив на вибір предметів варіативної складової; учні та батьки проінформовані щодо критеріїв оцінювання навчальних досягнень.

Розділ ІІІ

СОЦІАЛЬНЕ ПАРТНЕРСТВО ЗАКЛАДУ

Імплементація демократичних принципів та формування громадянських компетентностей не здійснюється лише у межах закладу освіти. Тісна взаємодія з органами місцевого самоврядування, ЗМІ, участь у соціальних проєктах та конкурсах сприятимуть поглибленню громадянської свідомості учнів, розвитку їх навичок співпраці та поваги до інших.

Стаття І. Принципи та підходи

1.     Правила, які регулюють відносини між партнерами та школою, ґрунтуються на принципах демократії та поваги до прав людини.

2.     У закладі освіти проводяться заходи за спільною ініціативою з місцевою громадою та органами місцевого самоврядування, громадськими організаціями, ЗВО тощо.

Загальні правила поведінки

Правила поведінки учнів базуються на законах України, постановах Міністерства освіти та науки України та органів місцевого самоврядування, Статуті закладі освіти.

Освітній заклад – територія, на якій не місце будь-яким видам зброї, в т. ч. ножам, вибуховим, вогненебезпечним речовинам, алкогольним напоям, цигаркам, наркотикам, токсичним речовинам.

      В освітньому закладі учні поводяться гідно та поважають честь і гідність людей, які знаходяться поруч.

Не можна без дозволу покидати територію закладі освіти в урочний час.

У разі пропуску занять до 3-х днів учень зобов'язаний пред'явити класному керівнику довідку або записку від батьків (осіб, що їх заміняють) про причину відсутності на заняттях.

Учень повинен проявляти пошану до старших, піклуватися про молодших. Школярі поступаються дорогою дорослим, старші – молодшим, хлопчики – дівчаткам.

Учні бережуть майно школи, акуратно охайно ставляться як до свого, так і до чужого майна, дотримуються чистоти і порядку на території школи.

Учні або вчителі, які  знайшли загублені або забуті речі, належить віднести охоронцю, класному керівнику або черговому вчителю.

Фізичне насилля, залякування і знущання над людиною або твариною є неприпустимими формами поведінки учнів у закладі освіти та за її межами.

Учень зобов'язаний виконувати домашні завдання у терміни, встановлені шкільною програмою.

На першу вимогу вчителя учень зобов’язаний пред'являти щоденник.

Здобувачі освіти та вчителі зобов’язані дотримуватись дисципліни на основі взаємоповаги до інших, а також до освітнього процесу та правил внутрішнього розпорядку закладі освіти.

Кожен вчитель повинен виконувати вимоги посадової інструкції та правил внутрішнього розпорядку закладі освіти.

Кожен учень та вчитель  має вчасно приходити на заняття.

Кожен учень має вчасно старанно виконувати домашні завдання та доручення вчителя.

Під час занять учням забороняється вживати їжу і займатися іншими справами, які не стосуються навчання.

1. Поведінка на уроці

Під час уроку не можна ходити по класу без дозволу вчителя, голосно розмовляти, кричати, відволікатися самому і відволікати інших від процесу навчання.

Якщо під час занять необхідно вийти, то потрібно попросити дозволу.

Якщо учень хоче поставити питання або відповісти, то він піднімає руку.

На уроки фізичної культури учні приходять у спортивній формі та спортивному взутті. Без дозволу вчителя в спортивний зал учням входити забороняється. Учні, звільнені від занять фізкультурою, обов'язково присутні в залі, переодягнені в спортивне взуття.

Після дзвінка вчитель оголошує про закінчення уроку і учні мають право покинути клас.

Учень має право в коректній формі відстоювати свій погляд і переконання при обговоренні питань.

Учні зобов’язані знати і дотримуватися правил техніки безпеки.

2. Поведінка в їдальні

Під час харчування належить дотримуватися гарних манер і поводитися пристойно.

Учні  шанобливо ставляться до працівників їдальні.

Учні дотримуються черги при отриманні їжі.

Під час прийому їжі учні не розмовляють, бо це може мати небезпечні наслідки.

Учні самі прибирають посуд зі столу після вживання їжі.

Учні дбайливо ставляться до майна шкільної їдальні.

Учні не заходять до їдальні у верхньому одязі.

Розділ І V

САНКЦІЇ ЗА ПОРУШЕННЯ ОБОВ’ЯЗКІВ УГОДИ

1.     Для учнів

  • вилучення ІТ-пристроїв з поверненням їх батькам учнів-порушників;
  • анулювання атестаційної роботи за спробу списування;
  • складання пояснювальної записки та запрошення батьків до адміністрації закладі освіти;
  • складання подання до ювенальної поліції або до служби у справах дітей;
  • обговорення проблемної поведінки учня-порушника на засіданнях ради профілактики, Ради закладі освіти та педагогічних рад закладу з запрошенням батьків;

2. Для педагогів:

  • обговорення проблемної поведінки вчителя на засіданнях  рад закладу на предмет відсторонення педагога від роботи з учнем/учнями певного класу;
  • пониження у кваліфікацій категорії, отриманій у ході чергової/позачергової атестації;
  • винесення догани, звільнення з посади у визначеному законодавством порядку на підставі порушення ст. 42 «Академічна доброчесність» закону «Про освіту» чи інших законів України.

3.  Для батьків:

  • відшкодування батьками/законними представниками особи учня-порушника завданої матеріальної шкоди;
  • складання подання до ювенальної поліції або до служби у справах дітей з приводу неналежного виконання батьківських обов’язків;
  • у разі ігнорування та ухиляння батьками запрошення до адміністрації чи рад закладі освіти, складається подання до служби у справах дітей та до поліції.                               

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар